måndag, mars 26, 2007

Att skjuta en fiende och rulla en cigarett


I dag är en solig dag! I går var också en solig dag! Inte bara i mitt huvud. Fåglar kvittrar och i går satt jag och Maria vid Islandsfallet och drack kaffe. Med solglasögon på! Det är fantastiskt! Jaja, nu ska jag sluta tjata om vädret.

Istället ska jag ge er ett hysteriskt skojjigt exempel på litteraturvetenskapshumor:


'Efter att ha läst 73 (förträffliga) dikter om Ikaros

önskar jag lägga ett ord för hans lantlige kusin,
gossen Gråsten, kvarlämnad på ängen.
Jag talar också på en grästuvas vägnar
som åtnjuter skugga och vindskydd.

Efter att ha läst 73 dikter om flykt och om vingar
önskar jag frambära min hyllning till fotsulan,
den nedåtvända själen, konsten att stanna
och att äga tyngd - såsom gossen Gråsten
eller hans syster, hemmadottern fröken Granbuske
som glanslöst men evigt grönskar.'
(Werner Aspenström)

Skulle du råka tycka att dikten var lika hejjig som jag tyckte föreslår jag att du fortsätter med 'Snigeln' av samma författare (nummer 8 i listan). Nu ska jag tvinga Max att dricka kaffe och plugga med mig. Tar nog med mig min hårige man också; Charles. Hej så länge!

Inga kommentarer: