måndag, juni 04, 2007

teratokarcinom


Läste gamla mejl i inkorgen och hittade ett skojjigt mejl jag inte ens minns att jag skickat. Det var till en Jonas Frisén och lyder som följande:

Hej,
Ina heter jag, och jag läser biologi i Uppsala. Jag misstänker att du inte har tid att svara på frågor från gymnasieelever, men jag tänkte att jag skulle chansa ändå. Svara om du vill och har tid, släng mailet i papperskorgen annars!
Jag funderade lite på det här med teratom .. Om den sortens tumörer utgår från stamceller - varför används de inte till stamcellsforskning? Jag har försökt leta upp information om teratomens stamceller, men inte hittat mycket alls. Är de inte pluripotenta?
Ha en bra dag!
mvh Ina

Såhär svarade Jonas:

Hej Ina,

Hmm, det var en listig fråga. Du har rätt i att teratom torde innehålla pluripotenta stamceller. Jag känner inte till att någon har försökt att isolera stamceller från teratom. Eftersom cellerna har gett upphov till en tumör finns dock anledning att tro att de är förändrade på ett sätt som skulle göra att de inte skulle kunna användas till transplantation till patienter, men kanske väl till forskning.
Vänliga hälsningar
Jonas

Så nu vet ni det allihop!


1 kommentar:

Anonym sa...

Hej min vän! vet ju inte hur jag kan nå dig annat än på msn då du är inloggad då och då, så jag låter detta forum hålla måttet. Lät coolt med dina teorier kring stamcellernas beskaffande eller inte. Jag vill förövrigt bara skryta om att jag har avslutat kursportföljen för denna terminen. SOMMARLOV!!Nu är det bara två och ett halvt år kvar liksom! *suck*. Jag tänker nog vara rätt mkt i uppsala i höst så då vill jag att vi ses massor. Ytterligare info är att jag o nisse har splittat upp oss, vilket känns rätt skönt, så nu är vi bägge singel o kan göra uppsala stad osäker!! ha det fan bäst i sommarvädret o hälsa mormor, kram från gävle anna, (din någon typ av släkting)