söndag, december 21, 2008

yadayada



Jag jobbar då alltså i en bokhandel. Något som kan vara ganska så jobbigt och stressigt så här i juletider. Mina arbetsuppgifter är då ganska monotona och består av följande:

1. Säga hej till kunden.
2. Blippa in dennes varor i datorn.
3. Lägga ner varorna i en påse.
4. Fråga kunden om denne har ett medlemskort.
5. Ta betalt av kunden.
6. Slå ut kvittot.
7. Överräcka kvittot till kunden.
8. Säga tack och hejdå.

Det här skulle gå så smidigt så smidigt om folk bara ville uppföra sig som normala människor. Men det är det nu olyckligtvis ganska få som verkar vilja. Därför tänkte jag skriva en lista på saker som jag stör mig på - och om det skulle vara så att du som läser det här ska köpa en bok inom den närmsta framtiden kan du väl lägga i alla fall ett par av sakerna på minnet så kommer vi kanske att få en bokhandelsanställd mindre sjukskriven på grund av utmattningssyndrom.

Här kommer listan!

1. Om personen jag ber dig att dra kontokortet innan medlemskortet gör jag det antagligen inte för att jävlas utan för att jag vet att det tar mycket längre tid om du inte gör det. Gör som du blir tillsagd!

2. Nej, personen i kassan kan inte alla priser på allting utantill. Jag måste oftast scanna in varorna och genom datorn kolla priset. Jag är hemskt ledsen, men så är det.

3. Det är helt omöjligt för mig att veta vad din farfar önskar sig för bok. Och när jag ber dig om ledtrådar hjälper det inte att säga "han gillar inte att läsa". Inser du inte själv att du ska köpa något annat då?

4. För att julhandeln ska gå smidigt och snabbt är det bra om du tagit fram pengarna/betalkortet innan det är din tur. Eller i alla fall plånboken. Eller i alla fall vet var du har väskan som plånboken är i. Eller i alla fall vet var i butiken personen som har din väska - innehållande plånbok - befinner sig.

5. Om du ser att det snart är din tur kan du röra dig mot kassan. Annars förvinner säkert 10 sekunder till att jag ska försöka locka fram blyga kunder ur kön. Inte så mycket för dig, men när kön är 50 meter lång och alla gör på det här viset blir det en del tid.

6. Jag förstår att du försöker hjälpa mig när du upprepade gånger säger priset på varan du precis ska köpa. Men det hjälper inte mig, eftersom jag måste ha en streckkod som bland annat visar varugrupp och rapporterar till vårt lager att vi sålt ett exemplar av just -den- varan-. Tack ändå!

Det får vara nog för idag. Återkommer säkert senare med nya irritationsmoment.

Inga kommentarer: