söndag, mars 23, 2008

number one




Nya ord jag lärt mig under det senaste halvåret:

Klunsa
- Sten, sax, påse alltså. Aldrig hört tidigare.


Han
- uttalas haaaaan, och det betyder att man är tagaren i kull. Tydligen stockholmskt uttryck. Borde jag ha hört, men icke.


Tramsbyxa
- betyder att man är fånig.


Glytt/glyttig
- barn/barnslig. Jfr "
glytta dei ente!"

Glyttebyxa
- vet inte om det är ett riktigt uttryck eller om C bara hittat på det för att jag är så utomordentligt tramsig? Betyder väl barnslig OCH fånig då antar jag?


Hutta
- kasta. Jfr "
nä den rälia sauken kan du hutta".

Ihopa
- ja, att två personer är IHOP, eller att skosnörena sitter IHOP, eller, ja ni fattar ..


Cyklen
- ibland undrar man ju om inte skånska egentligen inte är en dialekt utan ett talfel. Det heter cykel. Faktiskt.


Päror/panntofflor
- potatisar. Ja, det är på riktigt.


Hossa
- strumpor eller loser. Jfr "
tau pau dei hossorna!"

Fubbick
- dumhuvud ungefär. Jfr "
sicka fubbickar ni ei!"

Klyddig
- ungefär jobbig, tror jag. Jfr "
klydda ente mer me de!"

Maud
- mat. Icke att förväxla med kvinnonamnet.


Pittögd
- vindögd. Första gången jag hörde det här blev jag mycket förvirrad. Snopp i ögat? Hur? Varför?


Rullebör
- skottkärra. De vet inte vad en "pirra" är heller utan kallar helt urskillningslöst alla kärror på hjul för rullebör. Underligt folk. Har hört att man kan säga säckakärra också. Också konstigt. Någon sa att pirra är ett skånskt uttryck för att idka samlag istället. Konstigast.


Redig
- bra, eller duktigt tror jag. Jfr "
jau dei ei en redig tös!"

Rälig
- motsatsen till redig skulle jag tro. Jfr - mening jag hittade när jag googlade "
de vau ein rälig påg som to vår katt".

Kötta på - köra hårt, tror jag. På ett ungefär.

Om man vill veta mer finns en hel uppsjö HÄR.


6 kommentarer:

Anonym sa...

Men, lilla vän! Klyddig betyder snarare omständig än jobbig!

Anna-Karin sa...

här i götet använder de "skrinda" till allt på hjul som man kan köra grejer i. skrinda för mig är en sån där liten trävagn som barn drar varandra i. gärna på 40-talet.

ina sa...

"Lilla vän"? Bah, om man kallar mig för lilla vän får man tåla att jag påpekar att det heter OMSTÄNDLIG och inte omständig. Moahahaha!

Anka-Stina: skrinda? Ja, så klart det är en sån som du pratar om. Vi har rätt, alla andra har fel. Jag är med dig! (http://swedia.ling.gu.se/Svealand/Uppland/Skuttunge/index.html)

Anonym sa...

Försök inte låtsas att du inte är fylld av hänförelse och beundran inför vår underbara dialekt.

ina sa...

Kära Smolk, det var ju du som lärde mig både uppskatta och förstå dessa gutturala läten en gång i tiden. Jag är dig evigt tacksam.

Tack skaruha.

GenerationY sa...

Här är fler exempel på dialektala...uttryck:
(som bonus är det utomordentligt roligt)

http://www.youtube.com/watch?v=x7l-ff1DlrU

Se även de övriga SMF-inläggen. Heja Skåne, måste jag faktiskt säga.